Skip to main content
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter

Hoe kan technologie ouderen met zorgnoden ondersteunen? 

Zelf een idee? Deel het hier!

41
0

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 41 bijdragen
Slimme technologie én persoonlijke hulp

Ik denk dat we die slimme technologie te idealistisch voorstellen. WeIk denk dat we moeten streven naar een combinatie van die technologie met vrijwilligerswerk of professionele hulp.

Renee
0 0
lees meer
Facemailen met familie
Studenten die stage doen in huis in ieder dorp laten komen om de mensen op leeftijd bij te staan, in de zorg, ergo, onderhoud, ITers om de ouderen leren met de computers werken en facemailen met familie.
Marleen
0 0
lees meer
Artificiële intelligentie
Zoveel mogelijk gebruik maken van elektronisch middelen en AI om toch een zekere vorm van zelfstandigheid te behouden.
Renaud
0 0
lees meer
Hulp van mensen ipv technologie
Mensen. Waar ik kan mee praten bij problemen. Ziekenkas, gemeente, bank enzovoort. Geen onpersoonlijke telefoon, pc of technologie.
Maria
0 0
lees meer
Thuishulp
Zoveel mogelijk flexibele, vriendelijke en bekwame thuishulp in alle mogelijke formules. Inclusief vrijwilligers en zelfs met robots. Oost west, thuis best!
Annie
0 0
lees meer
Centraal punt voor vragen over computer of smartphone
Zorg dat er in elke stad of gemeente iemand beschikbaar is die iets van IT kent, waar 60-plussers elke dag van de week gratis terecht kunnen met vragen over hun computer of smartphone. Zorg dat er voor alle 60-plussers (die niet goed te been zijn) een telefoonnummer is waar ze gratis met vragen over hun computer of smartphone terechtkunnen. Zorg dat er regelmatig in elke stad of gemeente gratis informaticacursussen voor senioren worden gegeven en cursussen hoe je online bankverrichtingen doet en je smartphone gebruikt.
Petra
0 0
lees meer
Online boodschappen
Mijn boodschap is om zo lang als mogelijk thuis te kunnen blijven wonen. Eventueel aangevuld met wat poetshulp en wanneer het echt niet meer anders zou kunnen toch wel een digitale hulp voor mijn boodschappen. Ik kan dan mijn eigenheid behouden. Verder thuis pianospelen, op de radio of andere digitale media, bijvoorbeeld YouTube, kunnen werken via internet.
Noël
0 0
lees meer
Meer hulp
Meer hulp om mee te zijn in de digitale wereld.
Eric
0 0
lees meer
Zelfredzaamheid 
Zelfredzaamheid vergroten door middel van ICT-toepassingen.
Malou
0 0
lees meer
Robot
Geen betutteling. Liever een robot dan een professionele hulpverlener.
Michel
0 0
lees meer
Te weinig aanbod
in België is er te weinig aanbod van technologische hulpmiddelen voor zelfstandig te kunnen blijven functioneren als oudere.
Carlo
0 0
lees meer
Technologische hulp
Iedere hulpbehoevende oudere een eenvoudig communicatiemiddel met een centrale, die dan kan hulp bieden. Zeker een gps systeem.
Mieke
0 0
lees meer
Onafhankelijkheid behouden door technologie
Meer gebruik maken van technologie om zo lang mogelijk je onafhankelijkheid te kunnen bewaren en zo in je vertrouwde omgeving te kunnen blijven.
Marc
0 0
lees meer
Ondersteuning van artificiële intelligentie
Artificiële intelligentie in de zorg kan ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld seintje bij valaccidenten Meten van bloeddruk, hartritme, glycaemie, ....en rechtstreeks met (huis)arts verbinding geven als er waarden zijn die wijzen op noodsituaties en daarnaast linken met mugteam enz...
Marina
0 0
lees meer
Routinewerk voor robots
Routinewerk mag overgelaten worden aan robots zodat de weinige hulpverleners kunnen ingezet worden voor wat ertoe doet. Overwerkte mensen laten na hun werk met goesting uit te voeren.
Marc
0 0
lees meer
Zoveel hulpmiddelen, gebruik ze
Zoveel hulpmiddelen zijn ontwikkeld. Laat de ouderen er aan wennen en gebruiken. Ook robots zijn fantastische hulpmiddelen!
Jan
0 0
lees meer
Digitalisering
Meer aansluitend op de huidige digitale samenleving. En we kunnen niet eeuwig 'daar bij die molen' blijven zingen tijdens animatie.
Sonja
0 0
lees meer
Menselijk contact
Durf technologie in te zetten, maar bewaar het menselijk contact en aspect.
Sien
0 0
lees meer
Aandacht digitale evolutie
Meer aandacht voor de ouderen in de digitale evolutie. Betere betaalbaarheid van de WZC.
René
0 0
lees meer
Gebruik van informatica
Meer profesionalisme. Er is veel goede wil maar slechte organisatie. De verantwoordelijken steken veel tijd om uit te leggen waarom iets niet mogelijk zou zijn. Betere organisatie en meer gebruik van informatica zou veel kunnen oplossen. Nu lijkt men fier te zijn dat men telefoonberichten niet beantwoordt of emailberichten negeert met als reden dat het persoonlijk moet gebeuren.
Eduard
0 0
lees meer
Zorgrobots
Mensen die mij met hart en ziel verzorgen, die mij gerust stellen als ik het even niet meer weet en die mij serieus nemen, ook al vraag ik 10 x hetzelfde. Mensen die er willen zijn voor mij, ongeacht diploma op afkomst. Meer gesubsidieerd VTE per aantal bewoners zodat hoge werklast, tijdsdruk, ziekteverzuim en werksfeer verbetert. Woonzorgcentra zonder personeelstekort ervaren deze problemen ook. Alle bewoners hebben een enorm hoge zorgnood, vaak gecombineerd met dementie, geef het zorgpersoneel wat ademruimte. Zorgrobots voor mensen die zelfstandigheid willen behouden.
Naomi
0 0
lees meer
Slimme sensoren zijn nuttig

Ik ben ervan overtuigd dat slimme sensoren zeer nuttig kunnen zijn in huis, het kan een oplossing bieden om toch langer thuis te wonen.

Kathleen
0 0
lees meer
Foto's tussen (klein)kinderen en familieleden
Technologie kan ouderen ondersteunen door een 'brug' te slaan tussen generaties en emotionele verbinding te versterken. Er is een platform waarbij (klein)kinderen en andere familieleden foto's en berichten posten naar oma of opa die via een digitaal platform direct op hun TV-scherm verschijnen. Een eenvoudige en directe manier om gedeelde momenten te delen, zonder dat de oudere persoon iets hoeft te doen. Trouwens, bij het volgende bezoek aan de grootouders worden de gesprekken meer levendig en betekenisvol!
Katrien
0 0
lees meer
Geen robot
Dat er steeds voor een probleem (ziekenkas, bank, zorg zoeken) een persoon is waar je mee kan praten. Niet telefonisch, niet pc, geen robot.
Maria
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 41 bijdragen